گاه نوشته های از سر شکم سیری

جوان خام
۱۹دی

معرفی کتاب آنچه با پول نمی توان خرید، نوشته دکتر مایکل سندل.

---------------------------------------------------------

مرزهای بازار آزاد کجاست؟
اگر به بازار آزاد و عرضه و تقاضا ایمان دارید این کتاب را بخوانید. اگر به بازار آزاد نقد دارید این کتاب را بخوانید. کتاب به زبانی روان نوشته و خوب هم ترجمه شده. کیس های مختلفی بررسی شده و نویسنده دلایل خودش و دلایل مخالفین را هم آورده و پاسخ داده . نهایتا با توجه به موارد مختلف ، چهارچوبی برای بازار تعیین می شود. استدلال ها ی موافقین و مخالفین هم در نوع خودش خیلی جالب است . اصلا کلاس آموزش تفکر انتقادی است. کلاس آموزش مناظره است انگار.
-------
ما در مورد هنجارهای بسیاری از عرصه هایی که بازار به آنها تجاوزر کردن - زندگی خانوادگی، رفاقت، روابط جنسی، فرزند آوری، سلامت، آموزش، طبیعت، هنر، تمدن، ورزش،- باهم اختلاف نظر داریم. ولی نکته همین جاست، موقعی که میبینیم بازار و تجارت باعث تغییر خصلت چیزها می شوند ، باید از خودمان بپرسم جای بازار کجاست و کجا نیست؟
می خواهیم در چگونه جامعه ای زندگی کنیم؟ هر چقدر چیزهایی که با پول می توان خرید بیشتر شوند فرصت های برخورد افراد از قشرهای مختلف با یکدیگر کمتر می شوند.
در زمانه افزایش نابرابری، بازاری کردن همه چیز موجب می شود که دارا و ندار روز به روز بیشتر جدا از یکدیگر زندگی کنند. ما جدا از یکدیگر زندگی می کنیم ، کار می کنیم، خرید می کنیم و بازی می کنیم. فرزندان ما به مدارس جداگانه می روند. این نه برای دموکراسی خوب است نه شیوه ی خوبی برای زندگی است.
مهم است که مردم از هر از قشر و موقعیت اجتماعی در زندگی روزمره شان با هم برخورد کنند، با هم رودررو شوند. چون به این صورت است که ما یاد میگیریم با هم گفت وگو کنیم و اختلافاتمان را تحمل کنیم و به صلاح جامعه اهمیت بدهیم.
آیا جامعه ای می خواهیم که همه چیزش قابل خرید و فروش باشد؟
----------------
شش جلسه گفت و گو محور توسط دکتر سندل با دانشجویانی از کشورهای مختلف .


https://www.aparat.com/v/WB4MC
آنچه با پول نمی توان خرید. قسمت 1 از 6 ---- دکتر مایکل سندل .دانشگاه هاروارد. ------
جنسیت و زیبایی زن باعث افزایش فروش می شود. اما آیا به کار گیری فروشنده یا مهماندار خانم هواپیما با ویژگی های خاص (مثلا جنسیت، زیبایی، مانکن بودن، فرم های خاص بدن، قد بلند بودن و..) تبعیض است؟ اخلاقی است ؟ آیا این ها قابل مقایسه با تبعیض نژادی و تبعیض جنسی است ؟ مرز های اقتصاد بازار آزاد کجاست؟

------------
https://www.aparat.com/v/C094z

آنچه با پول نمی توان خرید قسمت 2 از 6 . دکتر سندل. استاد دانشگاه هاروارد. بررسی اخلاقی بازار فروش اعضای بدن و تن فروشی و کرامت و حرمت بدن انسان. این جور بازارها از فقرا تغذیه می کنند که فروش کلیه انها ممکن است واقعا از روی میل نباشد (برهان عدالت) . و یا این که این بازارها نگاهی شیئی و تحقیر آمیز به بدن انسان را رواج می دهند که انسان را مثل مجموعه ای از قطعات یدکی می بیند. (برهان فساد)"
-----------
https://www.aparat.com/v/En2Y4
آنچه با پول نمی توان خرید. مایکل سندل . جلسه 3 از 6

یک اصل مهم در آیین بازار این است که تجارت چیزی باعث تغییر (معنای) آن نمی شود. آیا پول دادن به بچه ها برای درست خواندن نتیجه مطلوب ما را خواهد داشت؟ آیا قابل معامله بودن سهمیه پناهندگان به کشورها، انسان ها را تبدیل به کالا می کند؟ آیا این مساله را می شود با برده فروشی مقایسه کرد؟
رشوه برای حفظ سلامتی و کاهش وزن. انگیزه های مالی با
-----------
https://www.aparat.com/v/3cjYT
آنچه با پول نمی توان خرید. مایکل سندل . جلسه 4 از 6
مبنای قیمت گذاری چیست و چه باید باشد؟ آیا تعادل عرضه و تقاضا (بازار آزاد) بهترین راه حل برای قیمت گذاری است؟ آیا بازارآزاد در هر شرایطی جواب می دهد؟ اگر زلزله بیاید و تقضای آب بطری افزایش یابد، افزایش قیمت هر بطری آب به 40 هزارتومان عادلانه و منصفانه خواهد بود؟ اگر در این شرایط ما مجبور به خرید آب با این قیمت شویم، انتخابی آزادانه کرده ایم؟ یا فروشنده از اضطرار و ناچاری ما.."
-----------
"https://www.aparat.com/v/JmOYN

آنچه با پول نمی توان خرید. 5 از 6 . دکتر سندل. دانشگاه هاروارد.
دموکراسی برای چیست؟ یکی از الزامات برقراری دموکراسی رای دادن است اما خیلی ها رای نمی دهند. آیامی شود به مردم پول داد (تشویق) تا رای بدهند یا اگر رای ندهند جریمه شوند؟
-بررسی فروش حق تابعیت – آیا این نمادی از ارشگذاری انسان با پول است؟

۹۷/۱۰/۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
آقای میم

معرفی کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی