کتب علیکم صیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون .

 هدف نهایی روزه تقواست.

حالا به نظرتون یک راننده ماشین مسافر کش که از صبح باید تو گرمای بالای 40 درجه که داخل ماشین به بالای 50 میرسه کارکنه تا یه لقمه نون سر سفره اش ببره و شرمنده نباشه ، چطور باید به این تقوا برسه ؟. حالا مشاغل سختی مثه کارگری و جوشکاری و ... که دستشون هم به هیچ جا بند نیست و با این هزینه های زندگی حداقلی چه باید بکنند ؟  

تا جایی که من میدونم یه راه در رو هست ، اونم مسافرته ، اما به نظرتون اون مسافرکش میتونه بره مسافرت ؟ اگه میتونست که یک ماه کلا کارش رو کنار میگذاشت. شما چه راهی پیشنهاد می کنید ؟ که هم خدا باشه هم خرما !

من فتوای ایت الله بیات زنجانی رو خیلی جسورانه می دونم. در مورد درستی و غلطی آن من نمیتونم نظری بدم. ولی مساله ای که هست اینه که باید احکام متناسب با زمانه و شرایط بروز بشه ؛ دین ما دین سختی  و سختگیری های عجیب غریب نیست ، منعطفه و شرایط رو در نظر میگیره.

کافیه حضرات مراجع تقلید (خودشان یا اطرافیانشون) مثلا ایت ا.. مکارم که مرجعمون هم هست فقط یک روز (نه بیشتر) به عنوان یک مسافر کنار یک مسافرکش که بعضا سنشون به بالای 50-60 هم میرسه حضور داشته باشند و بعد از افطار نظرشون رو بگن و در نظر داشته باشند که این شرایط 30 روز ادامه داره ؛ یک روز نیست.

+ ماهی درون آب هیچ گاه از دنیای بیرون آب خبر نخواهد داشت.